keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Visuaalinen OPS: Myymälätila 6

# kulkusuunnat


Asiakkaan kulkusuuntia tulee seurata myymälässä. On yleistä, että asiakas kääntyy oikealle astuessaan sisälle myymälään. Oikealla puolella olevat myyntipaikat myyvätkin hyvin. Uutuudet ym. kannattaa siis sijoittaa kulkureitin oikealle puolelle.

# asiakaskierto


Asiakaskierron tavoitteena on jättää asiakkaalle positiivinen kuva myymälästä ja kuljettaa asiakas koko myymälän läpi, jolloin hän saavuttaa kaikki osastot reittinsä varrella. Hyvin suunnitellussa myymälässä asiakkaan on helppo löytää tuotteita ja vaivatonta kulkea myymälässä.
Onkin yleistä, että esim. maitohyllyt sijaitsevat ruokakaupan takanurkassa. Maito on tavanomainen ja välttämätön ostos, ja sen tavoitteleminen saa asiakkaan kulkemaan koko myymälän läpi kauppiaan toiveiden mukaisesti. Kierron varrelta ostoskoriin voi tarttua vielä heräteostoksia.


Pääkäytävien varrelle kannattaa sijoittaa esillepanoja, sillä ne tulevat huomatuksi. Asiakaskiertoa voi parantaa esimerkiksi kalusteiden toimivalla ryhmittelyllä ja opasteiden tehokkaalla näkyvyydellä.

# kulkuväylät


Kulkuväylien tulee olla esteettömiä ja helppokulkuisia. Käytävät eivät saa johtaa umpikujaan, vaan liikkumisen tulee olla sujuvaa. Pitää muistaa myös hätäuloskäyntikäytävä.  Pääkäytävien on oltava tarpeeksi leveitä, jotta liikkuminen on helppoa. Kalusteiden paikkaa tulee harkita tarkkaan, jotta kokonaisuus on selkeä. Käytävien leveydet vaihtelevat myymälän koon mukaan, mutta pienissä myymälöissä tavallinen leveys on 1-2 metriä, suurissa marketeissa taas 5 metriä. Sivukäytävät ovat 1-1,5 metrin levyisiä.


# käyttöyhteystuote


Käyttöyhteystuotteita on ripoteltu jokaiseen myymälään: esimerkiksi joulun alla päivittäistavarakaupoissa leivinpaperin yhteyteen on voitu laittaa vaikka piparimuotteja ja sokerimassaa, vaatekaupoissa taas kesän juhlia varten on tuotteiden oheen laitettu solmioita ja koruja. Käyttöyhteystuotteet lisäävät myyntiä, kun asiakas muistaakin tarvitsevansa myös em. sokerimassaa, kun aikoo leipoa pipareita.  


# sommittelu

Tuotteiden sommittelu on tärkeää. Alla esimerkkejä erilaisista sommittelutavoista.


Kolmion muotoinen sommittelu:

Elementit sommiteltu kolmion muotoon, jolloin saadaan tiivis kokonaisuus, joka ohjaa katsetta kolmion sivuja pitkin.

lähde

Symmetrinen ryhmittely:

Olennaista symmetria, peilikuvat keskiakselin molemmilla puolilla. Staattinen ja rauhoittava esillepano.
lähde 1 ja 2
lähde

Epäsymmetrinen ryhmittely:

Toiselle puolelle painottuva, vapaa kokonaisuus, joka luo jännitettä ja kiinnostavuutta.
Kuva 1 ja 2
Toistoryhmittely:

Tuotteet sommitellaan linjaan ja sommittelussa käytetään toistamista.
lähde
Pariton ja parillinen määrä:

Pariton määrä tuotteita = keveä ja kiinnostava, parillinen määrä = raskas vaikutelma.
lähde 1 ja 2 (teksti lisätty itse) 
Visualistin tulee muistaa optinen keskipiste, johon katse ensimmäisenä kiinnittyy. Se sijaitsee katsojan silmien korkeudella esim. näyteikkunassa.

# täyttöaste


Hyllyjä täydentäessä tai esillepanoja rakentaessa täytyy huomioida oikeanlainen täyttöaste. Esimerkiksi pöytäesillepanossa reunojen tulee jäädä tyhjäksi, eivätkä tuotteet saa mennä reunan yli.
Vaatekaupassa telineitä ei saa tunkea liian täyteen, koska asiakkaan on hankalampi ottaa tuote ylitsepursuavasta telineestä, jossa henkarit menevät sotkuun. Syntyy siisti vaikutelma, kun telineellä on esimerkiksi vain kaksi vaatekappaletta yhtä kokoa.


lähde

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti