keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Visuaalinen OPS: Myymälätila 2

# nukkeryhmät


Mallinukeista on hyvä koostaa nukkeryhmiä. Niitä käytetään esim. näyteikkunoissa ja a-alueilla. Ryhmä luo houkuttelevamman ja näyttävämmän kokonaisuuden kuin yksittäinen nukke siellä täällä.


Nukkeryhmän jäsenet asetellaan useimmiten eri korkeuksille. Yhtenäisyys on kuitenkin tärkeää.


# a-alue


A-alue on yleisesti myymälän sisääntulon läheisyydessä sijaitseva, eniten rahaa tuottava alue. Toisin sanoen asiakkaat tekevät ostopäätöksen usein a-alueella.

Tässä esimerkiksi edellisen työssäoppimispaikkani Lindexin a-alue. Nuket ovat korokkeilla ja vaatteet katseenkorkeudella. Aluetta ei voi olla huomaamatta, ja esillepano näkyy  myymälän ulkopuolellekin.


# peruukit


Peruukit luovat nukkeen eloa. Peruukkien tulee olla siistejä ja harjattuja.


# valaistus


Valaistuksen tehtäviä ovat ensinnäkin tunnelman luominen, asiakkaan ohjaaminen ja houkutteleminen, tilan laajentaminen, tuotteiden sekä myymälän korostaminen.
Myymälässä on yleisvalaistuksen lisäksi kohdevalaistus. Esillepanoihin kannattaa aina suunnata valoa. Valot eivät saa osua asiakkaiden silmiin häiritsevästi. Valaistukseen kannattaa kiinnittää huomiota aina, kun myymälässä tehdään esimerkiksi esillepanomuutoksia tai myymäläkalustemuutoksia. Valon avulla voi luoda kiinnostavia kontrasteja.
Valaistuksen tulee olla myymäläkonseptiin sopiva.


# sisäänkäynti


Sisäänkäynti on merkittävässä osassa myymälää: sen tulee olla houkutteleva, jotta asiakas päättää astua sisään. Avoin ovi on suljettua kutsuvampi, ja positiivista mielikuvaa herättää valoisa ja siisti sisäänkäynti.

Kuva 1. Persoonallinen ja suurikontrastinen sisääntulo. Kasvit piristävät mustaa seinää.
Kuva 2. Valoisa ja kutsuva sisääntulo. Liikkeen nimi selkeästi näkyvissä.


Suuret päivittäistavarakaupat käyttävät usein tämän
tapaisia materiaaleja. Muotoonleikattu ihmishahmo
herättää huomiota, ja kertoo tuotteesta. Taustalla
nykyaikaisuutta henkivä iPad.

# kampanjamateriaalit


Kampanjamateriaalit viestivät ajankohtaisista uutuuksista tai tarjouksista. Esimerkkinä oikealla näkyvä K-Citymarketista löytyvä kampanja-alue, joka koostuu monesta elementistä.
Kampanjamateriaaleja voivat olla siis esimerkiksi julisteet, flyerit, esitteet, käyntikortit, videot, musiikkikappaleet, testerit ja maistiaiset, Power Point -esitykset ja mainostuotteet, kuten t-paidat.  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti