tiistai 16. helmikuuta 2016

Kuvausjärjestelyä - lehtijuttu sekä somekampanja


Saimme tehtäväksemme American car show -messuosastojen lisäksi kuvausjärjestelyä. Asiakkaanamme on Salo Designin Hely Sainio-Lehtovirta. Hänen yrityksensä muutti helmikuun puolessavälissä pois torin laidalta uuteen osoitteeseen Turuntie 10. 
Me saimme siis tehdä somekampanjan Salo Designin muutosta, ja sisustuskuvaukset Salo Designin tuotteista.

Näytönkaappaus Salo Designin nettisivuilta

LEHTIJUTTU


Alla minun keksimiäni ideoita lehtijutun näkökulmaksi. Keräsin mieleeni tulleet asiat word-tiedostoon.


Suunnittelimme kuvauksia pitkälle seitsemän hengen tiimissä, joka koostuu kolmesta pienemmästä tiimistä. Jokainen pikkutiimi tekee oman aukeaman ja tarjoaa sitä haluamaansa lehteen.

Suunnitelmat muuttuivat tupaantulijaisista brunssiin ym. Maanantaina 1.2. pääsimme vihdoin kuvailemaan. Aamulla kävimme ostamassa ihania brunssiherkkuja ja viherkasveja. Haettuamme mukaan myös valtavasti Salo Designin sisustustuotteita siirryimme kuvauspaikkaamme. Kuvasimme siis tiimiläiseni Camillan uudessa, kauniissa kodissa sisustuskuvauksia. Minä toin kuvauksiin omia valkoisia Teema-astioitani sekä lasikaatimen, joita tiimit käyttivät ruokakuvissa.

Kaikki kolme pikkutiimiä kuvailivat omissa pisteissään tietyn aikaa ja sitten vaihdettiin paikkoja. Meidän pikkutiimissämme kaikki saivat kuvata ja kokeilla erilaisia kuvakulmia. Aika meni kuvauspäivänä kuin siivillä. 
Lopuksi herkuttelimme kuvauksissa näyttäytyvillä hedelmillä, patongeilla ja kroissanteilla. 

Alla muutamia tilanne- ja ruokakuvia oman tiimini jutuista. Varsinainen lehtiaukeama löytyy tämän postauksen loppupuolelta. 

Ensiksi sommittelimme tuotteita ja kokeilimme eri vaihtoehtoja. 
Kaikki saivat kokeilla kuvien ottamista myös järjestelmäkameralla.  
Välillä kokeiltiin valoja, mutta lopulta päädyttiin pelkkään luonnonvaloon. 


Pöytä notkui erilaisista herkuista. Näitä kuvia oli kiva ottaa, vaikkeivät ne sisustuslehtijuttuun tulleetkaan. 


Otimme kuvia myös lattiatasolta, mutta niitä emme muokanneet emmekä laittaneet lehtiaukeamalle.
Perjantaina 5.2. aloitimme kuvien muokkaamisen ja lehtiaukeaman taiton. Minä sekä kaksi tiimiläistäni teimme jokainen omat ehdotukset aukeamasta. Sen jälkeen kehittelimme yhdessä leipätekstiä, otsikkoa sekä ingressiä.

Seuraavana maanantaina tulimme viettämään vapaapäivästämme muutaman tunnin artikkelin parissa. Se tulikin lähes valmiiksi, tiistaina vielä parantelimme tekstiä. Alla lopullinen versio meidän tiimimme lehtiartikkelista.

Mitä työvaiheita tähän lehtijuttuprojektiin on sisältynyt edellä mainittujen lisäksi?


TUTKIMUSTYÖ


Lehtijutun tekeminen alkoi tutkimustyön parissa. Tutkimme sisustuslehtien tyyliä, sisustuskuvia ja taittomahdollisuuksia.  Tutustuimme entistä enemmän myös asiakasyritykseemme, Salo Designiin mm. nettisivujen  ja myymälässä käyntien avulla. Meidän tiimimme teki sisustuskuvista kollaasin.
Täältä löytyy tekemäni postaus taitosta. 


IDEOINTI

Seuraa käyttäjän Mari taulua Sisustuskuvaukset Pinterestissä.


Kun yritykseen, sisustuslehtiin ja kuvauksen tavoitteisiin oli perehdytty, aloitimme ideoinnin. Postauksen alkupuolella näkyikin jo kirjoittamaani listaa päähäni tulleista ideoista. Ideoinnin tarkoituksena oli siis löytää kuvaukseen jokin näkökulma tai teema. Jokainen tiimiläinen ideoi mm. Pinterestin ja lehtien avulla. Teimme isossa tiimissä päätöksen, ja valitsimme lopulta brunssi-idean. Ison tiimin jokainen pikkutiimi teki siis omannäköiset kuvaukset. Minun tiimini päätti tehdä lehtijutun juuri yhteen muuttaneen nuorenparin sisustuksesta. Saimme inspiraation tiimiläiseltäni Camillalta, joka oli juuri muuttanut yhteen poikaystävänsä kanssa. Hänen kotonaan lopulta sitten kuvasimmekin.

SUUNNITTELU

Suunnittelun alkumetreillä tulee aina tehdä aikataulu. Teimme aikataulun sekä isossa tiimissä, että pikkutiimissä. Aikatauluun merkitään esim. kuvauspäivät, tarvikkeidenostopäivät ja muiden projektien tärkeät päivämäärät, jotta työskentely on sujuvaa eikä tule päällekkäisyyksiä. Tiimissä on oltava selkeä työnjako, ja meidän tiimissämme työnjako toimi. Kaikki tekivät kaikkea ja saivat vaikuttaa kaikkeen, mutta silti kaikilla kolmella oli hommaa. Deadline-aikoja on hyvä asettaa, jotta työt eivät jää roikkumaan. Meidän tiimillämme tavoitteiden asettaminen toimi niin, että sovimme esim. esittelevämme toisillemme ideamme vaikka kello 14. Sen jälkeen teimme päätöksen, miten projektia jatketaan ja kuka tekee mitä. 

Suunnittelutyöhön liittyy myös ns. kuvakäsikirjoitus: mitä ja millaisia kuvia otetaan? Myös tavaralista ja tavaroiden hankintapaikat tulee miettiä tässä vaiheessa. Kuka hakee milloin mitäkin?
Meidän tiimimme kuskina toimi ainoa autokortillinen, eli Minni. Myös kuvauspaikan järjestäminen liittyi tähän kohtaan projektissa. Valitsimme siis tiimiläiseni Camillan asunnon, kivannäköisen kaksion läheltä Salo Designia. 


KUVAUS

Kuvausjärjestelyissä esiin nousee myös kuvausvälineistön hallinta. Kuten jo edellä mainitsin, pikkutiimissämme kaikki saivat kuvata ja kokeilla eri kuvakulmia. Valojakin kokeilimme, mutta emme niitä kuitenkaan käyttäneet keinotekoisuuden takia, sillä tarjolla oli myös luonnonvaloa.

Kuvaus toimi tiimissäni niin, että ensiksi me kaikki kolme sommittelimme yhdessä tuotteita, ja kokeilimme eri vaihtoehtoja. Sen jälkeen yksi hyppäsi kameran taakse ja räpsi kuvia. Sitten taas toinen sai kameran käteensä, ja testaili eri kuvakulmia. Kolmannen päästyä kameran taakse me muut siirtelimme tuotteita uudelleen. Kuvauksissa testailimme siis monia eri vaihtoehtoja.

Päivän aikataulutus myöhästyi hieman, mutta lopulta saimme kaikki kuvat otettua. Kuten jo postauksen alussa kerroinkin, aamulla pakkasimme auton täyteen, ja suuntasimme Lidliin ruokaostoksille. Samalla kävimme Hong Kongissa hakemassa viherkasveja kuvauksiin. Sillä välin Camilla siivoili kämppäänsä kuvauskuntoon. 

Kuvauksissa otimme huomioon kuvan suunnat: pysty- vai vaakakuvia? Kuvan rajaus on myös oleellinen asia, ja eri kuvakulmia voi kokeilla. Pyrimme myös siihen, että kuvissa esiintyisi mahdollisimman paljon Salo Designin tuotteita, sillä tavoitteenahan on markkinoida liikettä. 

Pian oli siivouksen aika. Itse lähdin  lukiolle kokeeseen, mutta autoin hetken aikaa siivouksessa ja tavaroiden pakkaamisessa. Sen jälkeen muut veivät tavarat takaisin Helylle. 

Seuraavana päivänä kuvat purettiin koneelle, ja muokkasimme niitä. Oma tiimini suunnitteli asian niin, että jokainen meistä sai muokata kuvia ja tehdä taittoa. Valitsimme Kotivinkki-lehden pohjan, ja otimme mallia taittoon sen sisältämistä artikkeleista. Kun olimme yhdessä miettineet kuvavaihtoehtoja, päädyimme tiimiläiseni Lauran ehdotukseen koko sivun kuvasta. Minä laitoin Helylle sähköpostiviestin, jossa kyselin Salo Designin sisustusvinkkejä. Koostimme niistä trendilaatikon, ja sen lisäksi teimme itse leipätekstin. Laura oli kirjoittanut etukäteen tekstiä, jota käytimme osittain pohjana leipätekstille. Lauran käsialaa ovat myös nostot. Camilla taas keksi otsikon. Itse kirjoitin kuvatekstit ja ingressin, sekä muokkasin lopullista leipätekstiä. Vinkkilaatikon kirjoitimme Camillan kanssa yhdessä. Kaikki saivat kuitenkin vaikuttaa kaikkeen.

Tämä projekti oli innostava ja mukava sekä minulle samalla myös ensimmäinen virallinen kuvausjärjestelykokemus.



SOMEKAMPANJA

Somekampanja toteutettiin niin, että koko luokkamme jaettiin kahtia: ns. vanhaan ja uuteen tiimiin. Nämä muodostuneet isot tiimit pitivät sisällään kolme pikkutiimiä. Vanhan tiimin tehtävänä oli ottaa kuvia muuttoprosessista, ja uuden tiimin taas uudesta liikkeestä. Meidän tiimimme pääsi "uuteen" tiimiin, ja meidän kuvausajankohta on muuton mukaan määrätty. Lehtijuttukuvauksissa kuvauspaikkana toimineessa tiimiläiseni kodissa otettiin muutamia muuttolaatikkokuvia, joissa kerrottiin avajaisista. Niitä kuvia on muokannut Minni, ja hän lähettääkin ne Helylle.
Sen lisäksi postaamme someen kuvia uudesta liikkeestä. Niistä tulen lisäämään kuvia myöhemmin.


Mitä somekampanjan tekemisessä tulee ottaa huomioon?

  • Kenelle kampanja tehdään, ja mitä tavoitteita kampanjalla on?
Tällä kertaa kampanja tehtiin salolaiselle sisustusliikkeelle, Salo Designille. Tavoitteena oli kertoa, että liike muuttaa uuteen toimitilaan. Kampanja keskittyi siis muuttoon, tarjouksiin ja lopulta uuteen myymälään. 
  • Miten kampanja toteutetaan? 
Kuten jo edellä kerroin, ko. kampanja toteutettiin kahdessa suuressa tiimissä, joihin molempiin kuului kahdeksan henkilöä. 
  • Mitä toiveita asiakkaalla on?
Asiakas toivoi, että kampanjassa näkyisi muuttoprosessi ja tarjouksia sekä uutta myymälää. 
  • Kuvausjärjestelyt: tavaroiden hankinta, valotus, kuvauspaikka, työnjako jne. 
Tavarat kuvauksiin lainattiin luonnollisesti Salo Designista, Kuvauspaikkana toimi Camillan kämppä, ja Minni, Camilla, Maikki, Laura ja minä kävimme tiistaina 16.2. myös uudessa, ihanassa liikkeessä kuvaamassa. Tuolloin kameran takana olivat Maikki ja Minni.
  • Kuvien muokkaus ja muokkauksen tavoitteet: miksi kuvia muokataan ja millaisia kuvia tavoitellaan?
Kuvien muokkauksella tavoiteltiin mahdollisimman luonnollista vaikutelmaa. Kuvia muokataan, jotta esim. niiden rajaus ja valotus olisivat toimivampia. 
  • Tekstit ja hashtagit
Teksteistä tehdään lyhyitä, vaihtelevia ja innostavia. Hashtagit kertovat kuvan tarinan lyhyesti. 
  • Somen päivittäminen ja ylläpito
Somea päivitetään tarpeeksi usein, jotta seuraajat eivät kyllästy tai unohda sivua. Päivittämisestä ja siihen liittyvistä aikatauluista sovitaan asiakkaan kanssa. 
  • Päivityssuunnitelma
Kampanjalle tehdään päivityssuunnitelma: Kuka päivittää milloinkin? Kuka seuraa kampanjan tavoittavuutta, esim. tykkäysmääriä?


Tulen lisäämään blogiini kuvia vielä myöhemmin, kun olemme saaneet tehtyä esim. kampanjan loppuun. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti