maanantai 11. tammikuuta 2016

Visuaalinen OPS: Messut ja tapahtumat 8

# ennakkomarkkinointi

Yrityksen tm. osallistuminen messuille pitää tuoda esiin. Ennakkomarkkinoinnissa kannattaa hyödyntää kaikki mahdolliset kanavat: puskaradio, kotisivut, lehdet, sosiaalinen media, ilmoitustaulut, tv, radio ym. Jos mahdollista, lehtien toimittajia voi kysellä tekemään juttua esim. yrityksen osallistumisesta messuille, sen järjestämästä ohjelmasta osastolla, uutuustuotteista ja messutarjouksista.

Monet näytteilleasettajat ilmoittelevat esim. mainostensa yhteydessä, että "Olemme mukana näillä messuilla osastolla D45". Myös messujärjestäjät markkinoivat tulevia messuja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, lehdissä ja televisiossa.


Helsingin Messukeskuksen video

# kutsut

Kaikki näytteilleasettajat haluavat varmasti mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja asiakaskontakteja messuilla. Miten asiakkaita sitten voi kutsua messuille? Ainakin perinteisten paperisten ja sähköisten kutsujen avulla. Messukeskuksen sivuilla kerrotaan, että yleensä jokaiselle näytteilleasettajalle lähetetään 2 kuukautta ennen tapahtumaa tietty määrä messujen kutsukortteja jaettavakseen. Kutsukortteihin yritys voi tilata esim. oman logonsa ja osastopaikkansa ns. jälkipainatuksena.

# logistiikka

Logistiikkaa hoitaa Helsingin messukeskuksessa Niemi Messupalvelut. Näytteilleasettaja voi valita eri palveluiden väliltä: avaimet käteen -logistiikkapalvelu, tulologistiikka ja näyttelyn aikainen logistiikka


# jälkimarkkinointi

Jälkimarkkinointi on tärkeää - kuten tähän alapuolelle upottamani Messukeskuksen videokin kertoo. Jälkimarkkinoinnilla voi ylläpitää vanhoja ja uusia asiakaskontakteja. Sen tulee tavoittaa asiakkaat tavalla tai toisella. Jälkimarkkinointiin kuuluu messujen "jälkipyykistä" huolehtiminen: tarjouspyyntöön vastaaminen, kilpailun voittajan arpominen, yhteydenottojen hoitaminen jne. On hyvä, jos asiakas saa messujen jälkeen muistutuksen häntä kiinnostavasta osastosta.
Jälkimarkkinoinnissa tärkeää on muistaa myös kiitokset kävijöille ja asiakkaille. Myös kuva- tai videomateriaalin jakaminen esim. sosiaalisesssa mediassa voi olla hyvä idea.

Helsingin Messukeskuksen video (Youtube)

# opasteet

Messuille opastetaan selkeästi nettisivuilla kartoin, ajo-ohjein ja osoitteiden avulla. Messuille matkatessakin tien varsilla on usein opasteita.
Myös itse messukeskuksessakin käytetään monenlaisia opasteita.

Opasteiden tulee olla selkeitä.
Kuva otettu luvallisesti Helsingin Messukeskuksen mediapankista.
# pysäköinti ja ruokailu

Näytteilleasettajat voivat pysäköidä maksullisten pysäköintikorttien avulla Messukeskuksen alueelle. Pysäköintikortteja voi ostaa messutoimistosta tai pysäköintiautomaateista.

Messukeskuksessa on monia erilaisia ravintolapalveluita jokaiseen makuun.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti