maanantai 11. tammikuuta 2016

Visuaalinen OPS: Messut ja tapahtumat 6


# elämyksellisyys

Millaisia elämyksiä messuilla voisi saada? Näytteilleasettaja voi hyödyntää esimerkiksi aisteja - raikas tuoksu vaikka viherkasveista, kaunis ja harmoninen näkymä, sopiva valaistus, reipas ja sopivalla voimakkuudella kuuluva musiikki tai kiinnostava puhe sekä Power Point -esitys taustalla, makeat tai suolaiset pienet tarjoilut, persoonalliset jaettavat materiaalit...

Näytteilleasettajan tulee huomioida turvamääräykset (valvonta, aidattu alue ym.), jos osastolla on työnäytöksiä.

Elämyksiä eläinmessuilla.
Kuva otettu luvallisesti Helsingin Messukeskuksen mediapankista
#tunnistettavuus

Tunnistettavuuteen vaikuttaa mm. värimaailma, logot ja sloganit, esineet ja printit. Näytteilleasettajat pyrkivät siihen, että heidän osastonsa olisi helposti tunnistettava.

# houkuttelevuus

Houkuttelevuus rakentuu monista eri osasista. Mielestäni yksi tärkeimmistä on näytteilleasettajien asenne ja olemus. Asiakas huomaa kaiken: osastolla on oltava positiivisella ja iloisella mielellä, mikä näkyy ulospäinkin. Myös osaston visuaalinen ilme on tärkeä. Kiinnostava osasto houkuttelee ihmisiä tutustumaan lähempääkin.

# ensivaikutelma

Ensivaikutelma on lopullinen: sitä ei enää saa korjattua. Sama pätee lähes joka asiassa: messuosastoissa, työhaastatteluissa, asuntonäytöissä jne. Siksi on tärkeää antaa mahdollisimman hyvä ensivaikutelma ihan jokaiselle messukävijälle. Ensivaikutelmaan vaikuttaa mm. henkilökunnan palvelualttius, olemus, osaston siisteys ja raikkaus, aistihavainnot ja monet muut.

# värit

Kohtuus kaikessa - värien sopusuhtainen käyttö antaa hyvän vaikutelman. On hyvä valita muutama pääväri osastolle.


# materiaalit

Materiaaleilla voi leikitellä messuilla niin osastolla, kuin esitteissäkin.
Materiaaleja valitessa tulee huomioida turvallisuusmääräykset, sillä kyseessä on yleisötapahtuma.
Esimerkiksi somistekankaiden tulee olla ensisijaisesti paloluokiteltua materiaalia tai muuten ne pitää palosuojata.
Käytettävistä materiaaleista pitää olla paloluokitustodistus. Jos sitä ei ole, materiaalit tulee palosuojata paikan päällä. Jos materiaali on palosuojattu muualla, siitä pitää olla päiväkirja ja tunniste materiaalissa. Kuten muutkin messuihin liittyvät asiat, paloluokitustodistus tulee olla ajoissa hallimestarille jätettynä (viim. 45 pv ennen tapahtumaa).

Messukeskus tarjoaa näytteilleasettajille myös mahdollisuutta raikastaa ja elävöittää osastoa viherkasvien avulla. Vaihtoehtoja on monia: kukkivia ruukkukukkia, leikkokukkia, asetelmia, viherkasveja ja -seiniä yms. Palvelu tapahtuu vuokrausperiaatteella.

Tämä osasto Habitaressa oli rakennettu lastulevystä, joka sai aikaan kiinnostavan erilaisen osaston.
Esimerkkejä Helsingin Messukeskuksen viherkasvitarjonnasta.
Kuva otettu täältä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti