maanantai 11. tammikuuta 2016

Visuaalinen OPS: Messut ja tapahtumat 5

# ripustusratkaisut

Ripustukset tuovat eloa messuosastoon. Messukeskus neuvoo olemaan yhteydessä tapahtuman tekniseen neuvojaan ripustusratkaisuja miettiessä viimeistään 45 päivää ennen tapahtumaa. Ripustuksista tarvitaan paikasta ja korkeudesta sekä ripustettavasta materiaalista kertovat asennuspiirrokset. Kaikki ripustukset tekee Messukeskuksen henkilökunta, paitsi trussi- ja valopuomiripustukset hoidetaan Suomen Videoviestintä SVV Oy:n toimesta.

Erikoisilla ripustuksilla saa takuuvarman katseenvangitsijan, kuten tämä satojen sateenvarjojen kokoelma vuoden 2015 Habitare-messuilla.  
# teippaukset

Teippaus esim. lattiassa voi olla käytännöllinen tapa erottua massasta. Lattiateipeissä tulee ottaa huomioon se, että Messukeskuksessa vain heikkoliimapintaiset teipit ovat sallittuja, ja kaikki teipit on poistettava heti messujen jälkeen.
Habitaresta 2015 bongattua: Plantagenin osaston lattiateippaukset
# valaistus

Hyvä valaistus herättää positiivista huomiota ja näyttää raikkaalta. Järjestäjä vastaa messujen yleisestä valaistuksesta. Monia osastoja kuitenkin valaistaan lisääkin. Messukeskuksella on erilaisia valaisimia eri tarpeisiin: kohdevalaisimia, lattiavalaisimia ja halogeenivalaisimia. Osastoa voidaan valaista myös trussivaloilla, jotka kiinnitetään osaston yläpuolelle. Messukeskus tarjoaa erilaisia ja eri tarpeisiin räätälöityjä trussivalopaketteja, joihin sisältyy mm. sähkönkulutus, asennus ja valojen suuntaaminen.

# säilytys

Säilytystarpeet vaihtelevat eri näytteilleasettajien välillä. Joku ei tarvitse lähes ollenkaan säilytystä, toisella säilytettävää on paljon myynnissä olevien tavaroiden takia. Säilytyspalvelun voi tilata Helsingin Messukeskuksen yhteistyökumppanilta, Niemi Messupalveluilta.


# matot

Moni näytteilleasettaja käyttää mattoja erottaakseen oman osastonsa messuhallin lattiasta. Esimerkiksi American car show -tapahtumassa, jonne teemme asiakastyötä, käytetään usein värikkäitä mattoja autojen alla. Helsingin messukeskukselta on mahdollista tilata erilaisia mattoja: rullamattoja ja palamattoja. Messumattoja voi tilata myös ulkopuolisilta yrityksiltä. Matot voivat herättää huomiota ja nostaa yrityksen osaston esille.
Messumattoja miettiessä kannattaa tarkistaa osaston oikeat mitat ja ne tulee tilata ajoissa - esim. messukeskus toivoo tilausten tulevan ainakin 45 päivää ennen tapahtumaa, muuten tuotteiden hintaa korotetaan. Messukeskukselta tilatessa on lähetettävä asennuspiirros, josta selviää tuotteiden paikat, sillä messukeskuksen henkilökunta asentaa ja poistaa matot. Matot kiinnitetään heikosti liimautuvalla teipillä, lattiaan kovin kiinni tarraavien teippien käyttö on kielletty. Mattojen on oltava vähintään vaikeasti syttyviä.
Näytönkaappaus täältä


# siivous

Siisteys on hyvin tärkeää ja sotkuinen osasto antaa heti negatiivisen ja luotaantyöntävän kuvan näytteilleasettajasta. Siivouksen voi hoitaa itse, tai sen voi tilata SOL Palvelut Oy -yritykseltä, joka toimii messukeskuksen kanssa yhteistyössä. Siivous sisältää pöytien pyyhinnän, lattian imuroinnin/moppaamisen sekä roskakorien tyhjennyksen. Kuten muutkin messuosaston palvelut, siivouskin tulee tilata ajoissa ennen messuja. Siivouspalvelu toimii tuntipalkalla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti