tiistai 12. tammikuuta 2016

Messuosastojen suunnittelu American car show -tapahtumaan alkaa

Tammikuun neljäntenä päivänä aloitimme jälleen koulun. Saimme tietää ensimmäisistä projekteista. 
Toinen niistä oli messuosastojen suunnittelu American car show -tapahtumaan.

Projekti aloitettiin arpomalla tiimit - omaan tiimiini kuuluvat Camilla ja Laura. Tiimien kotipesien eli työntekopaikkojen valmistuessa aloimme tutkimaan meille kaikille vierasta aihetta.
Keräsimme löytämistämme kuvista suuren kollaasin, josta osa näkyy alla. 


Tutustuimme myös 50-lukuun: muotiin, taiteeseen, sisustukseen, printteihin, tuotemerkkeihin, typografiaan. Jokainen tiimi teki em. aiheista tyylikortteja. 

Tiistaina 12.1. kävimme Malmin lentoasemalla tapaamassa American car show -tapahtuman yhteyshenkilöitä.

Tässä hieman muistiinpanoja tapaamisesta:

American car show -tapahtumassa käy vuosittain 40 000-50 000 henkilöä. Se on Suomen pitkäaikaisin alan näyttely, ja pohjoismaidenkin mittapuulla merkittävä.

Tehtävänämme on siis kerhojen messuosastojen suunnittelu. Kerhojen tavoitteena messuilla on oman toiminnan esittely ja jäsenten hankkiminen.

Merkkikerhojen jäsenmäärät vaihtelevat 500-5000 välillä. Kerhot haluavat koota harrastajia yhteen ympäri Suomea.

American car show:ssa on mukana 20-25 kerhoa. Osa niistä on kiinnostunut yhteistyöstä kanssamme ja toivoo osastojen somistukseen hyviä ideoita. Somistuksen rahoittaa ACS. Suunnitelmissamme tulee olla myös työohjeet tai sitten rakennamme osastot itse.

Toiveena ACS:lla oli jotakin uutta, yllättävää ja poikkeuksellista. Saimme myös kuulla, mitä ei missään nimessä kannata ehdottaa. Yhteyshenkilömme ehdottivat, että kannattaa tutustua kerhon historiaan. Hommassa saa näkyä käsityön leima. Voisi keksiä jotakin muuta kuin fiftariteemaista, asiakaskerhoa kuunnellen. Näkymä täytyy saada poikki esim. seinillä tai muilla korkeilla elementeillä.

Kävijöiden ei tarvitse päästä välttämättä aina koko autoa ympäri. Toiveena oli saada myös säilytystilaa messujen ajaksi esim. kahvikupeille, papereille ja ulkovaatteille ns. takahuoneen tavoin. Kahvittelua varten tarvitaan kalusteita: pöytä, tuoleja tm.

Henkilökunnalla tulisi olla yhtenäinen pukeutuminen. Osastolle voi suunnitella myös toiminnallista ohjelmaa (ennen on ollut esim. bändi). Kerhon logo tulee olla esillä osastolla.

Suunnitelmissa tulee huomioida logistiikka: miten somisteet/rakenteet tm. saadaan messukeskukseen? Messujen rakennuspäivä on torstai 24.3, eli tapahtumaa edeltävä päivä.

Osaston suunnittelija, eli tiimimme, merkitään osastolle jollain tavalla, jotta ACS:n raati voi arvioida osastot. Meidän tehtävänämme on siis suunnitella, miten suunnittelija merkitään osastolle.

Osaston koko riippuu automäärästä. Keskimäärin yhdelle autolle on varattu 20-24 neliömetriä. Autoja on joko 2,4 tai 6.

Riippuu kerhosta, käytetäänkö autojen ympärillä aitoja. Jos käytetään, suositus on vähintään metri autosta, jotta aidat eivät häiritse kuvaamista.

Ripustukset ovat hyvin kalliita, joten niitä ei ehkä kannata ehdottaa, sillä budjetissa ei ole joustovaraa. Rekvisiitta jää kerhon käyttöön.

ACS antaa jokaiselle osastolle sähköä. Wifiin ei kannata luottaa, jos tarvitsee nettiyhteyttä. Yhteistyökumppaneita kannattaa hyödyntää.

Saimme myös mietittäväksemme, miten kerhojen myymät tuotteet (esim. t-paidat) voisi laittaa esille.

Pressitilaisuus järjestetään 2 h ennen messuja pe 25.3. Menemme sinne luultavasti.

Tapahtumalla on laaja ikäskaala, ja siitä onkin pyritty tekemään perhetapahtuma.

Tärkeä toive ACS:lla oli tekemisen meininki. Messuosastolla tulee tapahtua jotakin (esim. väreillä, valoilla, äänillä, savulla jne.)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti