tiistai 12. tammikuuta 2016

Malmin lentoaseman arkkitehtuuri


Tiistaina 12.1. lähdemme Helsinkiin, määränpäänämme on Malmin lentoasema. Tapaamme siellä American car show -tapahtumaan liittyvän yhteyshenkilömme. 

Ennen Malmin lentoasemalle menoa saimme tehtäväksemme tutkia paikan arkkitehtuuria. 

Funktionalismin periaate: 

Louis Sullivan: "Form follows function" eli muoto seuraa tarkoitusta
Kuvat kopioitu Malmin lentoaseman nettisivuilta www.malmiairport.fi

Kuten kuvistakin näkee, vuonna 1938 käyttöön vihitty Malmin lentoasema on arkkitehtoniselta tyyliltään funktionalismia, joka kukoisti etenkin juuri 30-luvulla. Funkisrakennuksen suunnittelivat arkkitehdit Dag Englund, Vera Rosendahl sekä Onni Ermala. Funktionalismin huomaa mm. rakennuksen yksinkertaisuudesta: ko. tyylisuuntauksessa tyypillistä on turhien ja vähemmän käytännöllisten palasten poisjättäminen. 
Funktionalismi huokuu myös hallintorakennuksen nauhaikkunoista, jotka mahdollisti kantavien teräsbetoniseinärakenteen käyttäminen ja pilareiden sijoittaminen rakennuksen sisäosiin. Teräsbetonia käytettiin tuolloin paljon. Myös suuret rappauspinnat, tasakatot ja geometriset muodot olivat yleisiä funktionalismin aikana, ja ne piirteet ilmenevätkin Malmin lentoasemarakennusta katsellessa.
30-luvulla ihannoitiin puhtautta ja terveyttä, mikä näkyy aikakauden arkkitehtuurissa. 

Funktionalismi on siis lyhyesti sanottuna yksinkertaista, tarkoituksenmukaista ja pelkistettyä.

Malmin lentoasema on ollut viime vuodet lopetusuhan alla, vaikka se on Suomen toiseksi vilkkain lentoasema. Sen lopettamista on perusteltu mm. pääkaupunkiseudun asuntorakentamisen edellytysten parantamisella. 


Lähteet: 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti