lauantai 16. tammikuuta 2016

1950-luku


American car show -projektia tekiessämme on hyvä tuntea 50-lukua, joka liittyy tähän tapahtumaan. Tässä postauksessa esittelen 50-lukua muutamasta eri näkökulmasta.


MUOTI


1950-luvulla naiset käyttivät leveähelmaisia kellomekkoja ja naisellisia asusteita, kuten siroja käsineitä ja päähineitä. Mekkojen kanssa pidettiin leveää vyötä korostamaan haluttua, kapeaa, vyötäröä. Muotia olivat myös kynähameet, joilla naiselliset muodot saatiin esiin. Kapea ampiaisvyötärö oli siis todella haluttu. Naisten yläosissa käytettiin erikoisia hihoja sekä kauluksia. Jalassaan muodikkaalla 50-luvun naisella oli korkokengät tai balleriinat, usein jopa pitsireunaisten nilkkasukkien kera. Kaulassaan hänellä oli pitkä helminauha, joka kiedottiin useaan kertaan kaulan ympäri. 
Hiukset olivat naisilla kiharat, kuten Marilyn Monroella. Meikissä käytettiin heleää meikkivoidetta, kulmat olivat vahvat ja huolitellut, ja huulissa oli tietysti kirkkaanpunaista huulipunaa.

50-luvulla miesten pukeutumisessa suosittiin melko rentoja pukuja, joskus ilman solmiota. Väreistä harmaa ja ruskea olivat yleisiä. Miehet käyttivät teräväkärkisiä kenkiä. 

Kollaasistani puuttuu muutamia 50-luvulle tyypillisiä vaatteita: nahkatakki, duffelitakki, poolokauluspaidat, sifonkihuivit, tiukat neuleet sekä pillifarkut.


 AUTOT

50-luvulta alkaen tavallinenkin ihminen saattoi ostaa auton. Auton hankkiminen ei kuitenkaan ollut erinäisistä syistä kovin helppoa, mistä kertookin se, että vuonna 1954 tuhatta ihmistä kohden oli keskimäärin vain 13 henkilöautoa. Nykyisin on keskimäärin 1 auto 1,6 suomalaista kohden.


Esimerkiksi Ford, Volvo, Volkswagen, Pobeda, Renault ja Moskvitsh olivat yleisiä merkkejä tuolloin.


CHRISTIAN DIOR



Christian Dior (1905-1957) oli ranskalainen muotisuunnittelija, joka avasi Pariisissa Dior-nimisen muotitalon vuonna 1946. Hänet tunnetaan mm. New Lookista, jonka Dior esitteli vuonna 1947. New Lookissa on oleellista naisellisuus ja tyköistuvuus. Hän halusi sota-ajan puutteen jälkeen luoda ylellisiä vaatteita. 

Kuvat Pinterestistä

PRINTIT JA KUOSIT

Esimerkiksi Marimekon kuosit Kivet, Hennika ja Suolampi ovat 50-luvulta.


BRÄNDIT JA TUOTEMERKIT


Yläpuolella 50-luvun tuotemerkkejä, jotka muuten nykyäänkin ovat vielä käytössä. Marimekko sai logonsa 50-luvulla, ja Paulig sai mainoskasvokseen Paulan. 


TYPOGRAFIA

Yllä toisen tiimiläiseni, Camillan, etsimiä fontteja 50-luvulta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti