keskiviikko 19. elokuuta 2015

Tapahtumamarkkinoinnin seurantaa

Saimme tiistaina 18.8. tehtäväksemme tutkia ja tutustua tapahtuman markkinointtiin.

Tutki yhtä tapahtumaa ja sen markkinointia. 

Miten mainostavat?

Missä mainostavat?

Mitä keinoja?

Mistä huomaa moniportaisuuden, vaiheistuksen?

Millaista pohjaa mainoksissa käytetään?


  Tapahtuma, jonka markkinointia seuraan, on Blockfest, festari Tampereella. 
Tapahtumaa mainostetaan paljon sosiaalisessa mediassa.

Blockfestin nettisivut kertovat tapahtumasta yksityiskohtaisesti ja siellä on linkit someen. Lippujen varaaminen on tehty helpoksi, sillä linkki siihen löytyy heti etusivulta suurella fontilla. Etusivulla on myös laskuri, montako päivää Blockfestiin on. Tapahtumalle on tehty sovelluksia puhelimeen.

Postauksessa näkyvät kuvankaappaukset ovat seuraavilta sivuilta: www.blockfest.fi, www.twitter.com/blockfest, www.instagram.com/blockfest, www.facebook.com/Blockfest ja www.yle.fi/ylex


Tämä alla oleva näytönkaappaus on julkaistu jo yli vuosi sitten. Tapahtuman järjestäjät muistuttivat viime vuoden festareiden jälkeen kävijöitä lisäämään ottamiaan kuvia someen ja julkaisivat valokuvia festaritunnelmista. Tapahtumalle on luotu omat hashtagit. Iloista ja hauskaa tunnelmaa henkivät kuvat kiinnostavat ja saavat ajattelemaan, että "toi voisikin olla kivaa, vois mennä ens vuonna". 



Ihmiset saivat myös vaikuttaa tuleviin Blockfesteihin ja niiden artisteihen osallistumalla kyselyyn. Siitä voi voittaa VIP-lippuja seuraaviin festareihin ja näin saadaan sidottua ihmisiä tulevaan tapahtumaan. Myös se, että saa itse vaikuttaa artisteihin, voi houkutella ihmisiä tapahtumaan, varsinkin, jos se oma ehdokas tulee esiintymään seuraavan vuoden festareille. 


Blockfestin Twitter-tili täyttyy yhteistyökumppaneiden, esimerkiksi kuvassa näkyvän Red Bullin, ja järjestäjien tervehdyksistä ja ilmoituksista. Twitteristä on taas linkit muualle someen, facebookiin ja instagramiin. Sama visuaalinen ilme jatkuu kansikuvassa sekä profiilikuvassa. 


Instagram-sivuilla annetaan esimakua tulevasta: ruokapuolta, esiintyjiä, oheistuotteita, kilpailua, tekemistä...Sieltäkin löytyy helposti linkki Tikettiin, josta voi ostaa lippuja. Myös profiilikuva huomauttaa, että juuri nyt liput myynnissä. 

  
Ylex on yksi Blockfestin monista yhteistyökumppaneista (muita löytyy täältä). Ylex:n uutisvirrassa on siis useita siihen liittyviä uutisia. Yhteistyökumppanit mainostavat toisiaan. 
   

 Facebook-sivutkin notkuvat ilmoituksia eri tahoilta. Kansikuva on puhutteleva suoraan silmiin tuijottavine artisteineen. Sama ja yhtenäinen visuaalinen ilme jatkuu koko somen ja nettisivujen läpi. Kansikuvassa on näkyvissä taas toinen yhteistyökumppani, itse asiassa tapahtuman pääyhteistyökumppaneista toinen, Veikkaus. Myös täältä löytyy linkki lippujen ostoa varten.


Lähempänä tapahtumaa julkaistaan ohjelma aikatauluineen.
 

Markkinoinnin moniportaisuuden huomaa helposti: jo vuosi ennen tapahtumaa, heti edellisen vastaavan tapahtuman jälkeen, alkaa muistuttaminen ja herättely, että "nähdään ensi vuonna taas uudestaan". Mukaan on sujautettu kilpailu, sisältäen mahtavia palkintoja joko ensi vuoden tapahtumaan liittyen, tai sitten yhteistyökumppanien palkintoja. Yhteistyökumppanuus on siis suuressa asemassa tässäkin tapahtumassa. 
Myöhemmin, kun on "toivuttu" viime tapahtumasta, alkaa uuden tapahtuman markkinointi pala palalta, ei kerralla kaikkea. Välillä tulee uusia paljastuksia esiintyjistä, eikä lopullista ohjelmaa julkaista ihan vielä. Sen aika on myöhemmin, silloin, kun kaikki on varmistunut ja mietitty loppuun saakka. Tapahtuman eri sivuilla muistutellaan taas tulevasta ja annetaan esimakua- uusien kappaleiden linkkailua, rannekkeenvaihtopisteistä ilmoittamista, ulkomaisten artistien esittelyä, äänestyksiä ja niin edelleen.., 
Nyt on keskiviikkoilta, ja nämä kyseiset festarit alkavat ylihuomenna. Vielä ei ole siis päässyt seurailemaan jälkimarkkinointia- fiilistelyä, tunnelmakuvia, kiitoksia. Mutta niitä on odotettavissa. Niin ja pian jälkifiilisten jälkeen alkaa taas seuraavan vuoden tapahtuman markkinointi...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti