keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

YES-messuosasto



Kevään toinen projekti autoteippien jälkeen oli Varsinais-Suomen YES-keskuksen messuosaston suunnittelu Taitajakilpailuihin Turkuun (4.-7.5).

Yes- keskuksesta lisää: www.varsinais-suomi.yes-keskus.fi/

Tehtävänannosta, asiakkaan toiveista ja muusta löytyy lisää edellisestä postauksesta.

Nyt kuitenkin itse suunnitteluun ja valmiiseen suunnitelmaan.
Tässä meidän tiimin planssi. 

Ideointi alkoi taas Pinterestin selaamisella ja pinnailulla. Saimme idean, että voisimme käyttää osastolla keväisiä värejä, vihreää ja keltaista, yhdistettynä mustaan.

Osaston suurimmasta seinästä (6m) tulisi vihreä suurkuvatuloste. Planssissa näkyvien mustien soikioiden tilalle tulisi valokuvia eri yrittäjistä työn touhussa. Harmaana oleva soikio tarkoittaa peililevyä: sain idean, että peiliin kurkkaava voi selfieen valmistautumisen ja hiusten oikomisen lisäksi tuntea itsensä yrittäjäksi, tai ainakin tulevaksi yrittäjäksi muiden yrittäjien rinnalla.
Toinen, planssissa oikeanpuoleinen seinä olisi myös tuloste. Siinä olisi mustia soikioita, joilla oli perimmäisenä ajatuksena kertoa yrittäjien suuresta lukumäärästä ja yhteenkuuluvuudesta. Soikiot sitten jatkuisivat suuremmalla seinällä kuvien kera.
Seinällä näkyisi myös Varsinais-Suomen yrittäjien logo, hehän olivat mukana osastolla. Itse YES-keskuksen logo olisi vain selfieseinällä, josta se kuitenkin näkyisi katsojille.

Vasemmanpuoleinen seinä olisi varattu selfieiden ottoon. Kuvissa taustalla näkyisi selkeästi YES:n logo ja kuvissa voisi käyttää erilaisia "koristeita", esim. kruunuja, laseja tai viiksiä. Selfieseinään olisi voinut yhdistää esimerkiksi jonkinlaisen kilpailun.

Lattiaa voisi koristella kelta-vihreillä jalankuvilla, jotka kiertelisivät ympäri osastoa.

Kalusteista sen verran, että mietimme sinne messupöytää, jossa lukisi "slogan", jolla YES-keskus on lähtenyt mukaan: Uskalla unelmoida, rohkene yrittää.
Osastolle tulisi myös messukeskukselta vuokrattava korkea pöytä, jonka päällä olevassa mustassa punoskorissa olisi tarjolla jotain jaettavia tavaroita.

Henkilökunnalle tulisi mustat housut, vaaleansiniset kauluspaidat pinsseineen sekä kirkkaan vihreät pipot.

YES-keskuksella on muutamia puheenvuoroja lavalla ja sinne kutsutaan nuoria yrittäjiä kertomaan yrittäjyydestä. Mietimme myös heille vihreitä pipoja ja YES-keskuksen sekä Yrittäjien logosta tehtyä pinssiä, joilla he erottuisivat massasta.

Ajattelimme osastolle sitä perinteistä onnenpyörää, mutta se jäi ajatuksen tasolle monestakin syystä.

Kaiken kaikkiaan projekti oli aika kiinnostava, mutta vaati paljon työtä. Poissaolojen takia meillä oli "työvoimapulaa" ja paikalla olevien pitä keskittyä kaikkiin hommiin samaan aikaan. Kiirehän siinä silti tuli ja moni asia olisi voinut olla toisin, tai ainakin mietitty ja hiottu tarkemmin loppuun asti.
Myös kokonaisuutta olisi voinut miettiä tarkemmin.


Tiistai 21.4

Tiina Källi YES-keskuksesta kävi tiistaina 21.4 katsomassa suunnitelmianne messuosastosta. Esittelimme planssit hänelle ja saimme kierroksen jälkeen rakentavaa palautetta sekä yleisesti planssauksesta ja visuaalisen ilmeen luomisesta, että jokaisen tiimin ideasta.

Myyntipuheemme meni aika huonosti, koska emme ehtineet miettiä sitä yhtään ja tulostimme planssiakin kirjaimellisesti aivan viime tipassa. Esittelyssä ei taaskaan ollut koko tiimi, vain kaksi meistä.

Olen samaa mieltä siitä, että osastolle ja sen eri osille olisi hyvä keksiä nimi. 
Asiakas toivoi myös tarkempaa budjettia ja rohkaisi soittamaan useita puheluita esim. eri yrityksiin. Mitä enemmän soittelee, sitä tutummalta se tuntuu.
Idean ja suunnitelman tulisi olla myös tuotteistettu hyvin. 
Planssista pitäisi tehdä mahdollisimman valmiin näköinen. Havainnekuvat auttavat ymmärtämään ja käsittämään osaston ulkonäön realistisesti. Irrallaan olevat "ideakuvat" eivät aina riitä, vaan asiakas haluaa nähdä konkreettisesti, millainen osastosta tulisi. Esimerkiksi osasto pienoismallina voisi olla hyvä idea sitten seuraavalla kerralla, kun tehtävänä on messuosasto - tai mikä tahansa muu tila.

Asiakkaita kannattaa kuunnella, mutta ei liikaa. Asiakkaat eivät välttämättä tiedä, mitä haluavat. Suunnittelussa kannattaa miettiä uusia, omia ideoita perustellen, niin että asiakas sellaiseen haluaa lähteä mukaan. Myyntipuhekin on siis oltava kunnossa...Meidän tiimillä myyntipuheen miettiminen ja treenaaminen jäi kiireen takia kokonaan väliin ja sen varmaan huomasi esittelytilanteessa.

Asiakas antoi vinkiksi, että vähän enemmän yhtenäisyyttä ja tiivistämistä. Pitää keksiä se yksi idea, yksi asia, jota lähdetään jatkamaan osastolle. Selkeys on siis tärkeää. Mielummin yksi hyvä idea, kuin monta ideaa.

Meidän oma suunnitelma sai seuraavanlaista palautetta: värit ehkä liian erilaisia, kuin logon värit ja YES-keskuksen graafinen ohjeistus.
Vaatteet olisivat sopineet kuulemma hyvin heille. Asiakas piti myös ideoista, että messuilla kävijä voisi nähdä itsensä yrittäjänä sekä yrittäjien kuvista seinällä. Asia, joka minua mietitytti ja arvelutti jo ennen esittelyä, oli jaettavana tavarana pullonavaajat. Se antaa ehkä väärän viestin YES-keskuksesta. Niin, ja kohderyhmähän oli noin kasiluokkalaiset...

Tiina Källi kertoi myös lyhyesti eri tavoista toimia. Joillakin inspiraation sytyttää lehtien ja nettisivujen selailu, kiinnostavien kuvien/tekstien leikkaaminen lehdistä ja niiden kokoaminen tyylikorteiksi. Joillakin taas kynän ottaminen käteen auttaa. Hän kehotti etsimään ja löytämään oman tavan työskennellä.

Töiden ja projektien ohella on oltava asioita, joilla ajatukset saa välillä pois työmaailmasta. Ne voivat olla vaikka mieluisia harrastuksia.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti